Ne place matematica !

Despre Mate Pedia

Am infiintat acest site pentru a veni in ajutorul elevilor care au probleme cu matematica sau pur si simplu doresc sa aprofundeze aceasta materie minunata dar si pentru parintii care se implica in educatia copiilor si nu inteleg anumite aspecte.

Prin subiectele abordate aici dorim sa aducem anumite completari asupra unor lectii de matematica care de obicei nu sunt intelese in totalitate la orele predate in scoli. Pentru a intelege informatia de pe acest blog este foarte important ca elevii sa fie atenti la orele de matematica predate in scoli.

Acest blog este construit din bunavointa si toate informatiile sunt gratuite si pot fi folosite de catre oricine. Totusi in unele articole pot exista greseli asa ca fiti cu bagare de seama. Avem rugamintea ca orice greseala gasiti, sa ne-o aduceti la cunostinta pentru a o remedia.

Acestea fiind spuse nu mai ramane decat sa va uram spor la invatat !
Cu drag,

Profesor titular Cristina Camin

Piramida triunghiulara, tetraedrul: descriere si reprezentare

Asa cum am promis intr-un articol , o sa discutam si despre piramida triunghiulara si tetraedru. Dupa cum am invatat la piramida patrulatera baza este un paralelogram (baza poate fi patrat, romb, dreptunghi), in cazul piramidei triunghiulare baza asa cum v-ati dat seama este un triunghi (echilatera, isoscel, dreptunghic), iar daca piramida este triunghiular regulata, baza este triunghi echilateral, iar pentru piramida patrulater regulata baza este patrat. Def: Tetraedrul este

Citeste in continuare…

Divizibilitatea numerelor naturale – divizori si multipli

Inca din clasa a V-a am introdus notiunea de divizibilitate  iar acum o sa vorbim, o sa ne reamintim divizibilitatea numerelor naturale, adica notiunea de divizori si multipli. Def: Fie „a” si „b” doua numere naturale. Spunem ca a divide b si notam „a|b”, daca exista un numar natural „c” astfel incat sau spunem ca „a” este un divizor al lui „b”, daca exista un numar natural „c” astfel incat

Citeste in continuare…

Cum a murit Euclid,de ce si cine a fost

Geometria lui Euclid a fost prima unealtă matematică. Vitala pentru înţelegerea lumii fizice, este predată în şcolile elementare dar simplitatea nenumaratelor ei axiome poate fi înşelătoare. Isaac Newton a trecut în revistă teoremele lui Euclid şi „s-a minunat cum poate  Euclid să se distreze scriind demonstraţii pentru ele”. Despre Euclid  si viata acestuia nu se ştie aproape  nimic decat ca a fost  cu contemporan cu Arhimede si cu o generaţie mai

Citeste in continuare…

Scrierea si citirea numerelor naturale in sistemul de numeratie zecimal

Din clasa a IV-a va reamintiti scrierea si citirea numerelor naturale in sistemul de numeratie zecimal. Scrierea numerelor folosita in clasele I-IV este o scriere care foloseste cifrele arabe, acestea sunt: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Cand scriem un numar cifrele se pot repeta sau nu. Acest mod de scriere a unui numar natural se numeste scrierea in baza zece sau scrierea in sistem zecimal. Un numar in baza zece de doua cifre se

Citeste in continuare…

Comentariile sunt închise pentru Scrierea si citirea numerelor naturale in sistemul de numeratie zecimal

Intervale in R

Exercitiile cu intervale in R probabil le-ati mai intalnit si in alte clase, dar sub alta forma. De exemplu cand rezolvam inecuatiile obtineam multimea solutiilor ceva de genul , adica scriam , dar acest lucru puteam sa-l scriem si sub alta forma astfel , ceea ce inseamna ca am scris solutia inecuatiei sub forma de interval, acesta ar fi un interval nemarginit. Dar daca aveam doua inecuatii si trebuia sa

Citeste in continuare…

Operatii cu numere intregi

Este foarte important sa intelegem operatiile cu numere intregi, din acest motiv prezentam astazi ordinea efectuarii operatiilor cu numere intregi. Chiar daca la prima vedere ni se pare greu sa intelegem cum se efectueaza exercitiile care contin numere intregi, cu mult exercitiu ajungem sa intelegem si mai mult sa ne si placa. O sa incepem cu cateva exercitii simple care contin operatii cu numere intregi: 1) Calculati a) Ca sa

Citeste in continuare…

Comentariile sunt închise pentru Operatii cu numere intregi

Numere reale, Multimi de numere

Acum ca am trecut de Evaluarea initiala o sa invatam, de fapt o sa aprofundam, notiunea de numere reale. Stim inca din clasa a VII-a ca . Unde N= multimea numerelor reale Z= multimea numerelor intregi Q= multimea numerelor rationale R= multimea numerelor reale Ca sa intelegem fiecare multime si ce elemente contine trebuie sa stim cum definim fiecare multime: Obs: este multimea numerelor naturale fara zero si o definim

Citeste in continuare…

Numerele rationale Multimea numerelor rationale

Inca din clasa a V-a, si a VI-a ati invatat despre numerele rationale, doar pozitive, acum o sa invatam si despre multimea numerelor rationale negative, dar si multimea numerelor rationale. Ne reamintim ca in clasa a VI-a am invatat sa aducem doua fractii la acelasi numitor si astfel sa calculam mai usor fara sa le mai transformam in fractii zecimale. Astfel o sa ne reamintim cum se calculeaza doua sau

Citeste in continuare…

Teorema catetei

Astazi o sa vorbim despre teorema catetei, care de asemenea joaca un rol important pentru a rezolva probleme in cazul in care stim o cateta si proiectia acesteia pe ipotenuza sau daca stim proiectia unei catete pe ipotenuza si ipotenuza. Astfel enuntul teoremei catetei este: Intr-un triunghi dreptunghic patratul lungimii unei catete este egal cu produsul dintre lungimea ipotenuzei si proiectia acesteia pe ipotenuza. in cazul in care vrem sa

Citeste in continuare…

Recapitulare clasa a VI-a Ecuatii,multimi si operatii cu numere naturale si rationale pozitive

Propunem un plan de recapitulare pentru clasa a VI-a, adica sa ne reamintim ce am invatat in clasa a V-a. Astfel propunem urmatoarele teme: -multimi -operatii cu numere naturale si rationale pozitive – ecuatii si inecuatii Propun urmatoarele exercitii: 1) Se dau multimile , unde multimea numerelor naturale fara zero Numarul de elemente al multimii M-T este: Rezolvare Multimea Multimea . Atunci Ca sa rezolvam exercitiile cu multimi corect luam

Citeste in continuare…

Teorema lui Pitagora

Este foarte important sa intelegem Teorema lui Pitagora, deoarece in aproape orice triunghi dreptunghic putem sa o aplicam daca stim ipotenuza si o cateta, sau cele doua catete ajutandu-ne foarte mult in geometrie. Astfel enuntul teoremei lui Pitagora este: Intr-un triunghi dreptunghic patratul lungimii ipotenuzei este suma patratelor catetelor. Observatie. Este foarte important ca sa intelegem ipoteza teoremei, adica tot timpul ca sa aplic teorema lui Pitagora trebuie sa avem un triunghi dreptunghic, (adica triunghiul sa aiba un unghi de ). Trebuie sa stim care este ipotenuza triunghiului (pentru ca felul in care desenam triunghiul dreptunghic si il notam difera de la o problema la alta, astfel triunghiul de mai sus are ipotenuza BC, dar puteam sa notez triunghiul altfel si astfel ipotenuza ar fi fost alta). Exp: Triunghiul ABC

Citeste in continuare…