Astazi o sa invatam cum ne ajuta functiile trigonometrice in rezolvarea problemelor din geometria plana.
Astfel incepem cu produsul scalar a doi vectori.
Definitie: Se numeste produsul scalar a doi vectori $latex \vec{a}$ si $latex \vec{b}$ numarul $latex \vec{a}\cdot\vec{b}$ egal cu produsul modulelor vectorilor inmultit cu cosinusul unghiului celor doi vectori.
$latex \vec{a}\cdot\vec{b}=|\vec{a}|\cdot |\vec{b}|\cdot \cos{a,b}$
Iar cosinusul unghiului celor doi vectori este: $latex \cos{a, b}=\frac{\vec{a}\cdot\vec{b}}{|\vec{a}|\cdot|\vec{b}|}$
Proprietati:
1) Produsul scalar a doi vectori este nul, daca unul dintre vectori este nul sau daca cei doi vectori sunt ortogonali.
2) Daca $latex \vec{a}, \vec{b}$ sunt vectori nenuli, atunci $latex \vec{a}\perp\vec{b}\Leftrightarrow \vec{a}\cdot\vec{b}=0$
Expresia analitica a produsului sclar este:
Fie $latex \left(O,i,j\right)$ un reper cartezian. In acest reper vectorii $latex \vec{a}$ si $latex \vec{b}$ se descompun sub forma:
$latex \vec{a}=a_{x}\vec{i}+a_{y}\vec{j}$ si $latex \vec{b}=b_{x}\vec{i}+b_{y}\vec{j}$
Deoarece $latex \vec{i}\cdot\vec{i}=1,\vec{j}\cdot\vec{j}=1,\vec{i}\cdot\vec{j}=\vec{j}\cdot\vec{i}=0$
$latex \vec{a}\cdot\vec{b}=\left(a_{x}\vec{i}+a_{y}\vec{j}\right)\cdot\left(b_{x}\vec{i}+b_{y}\vec{j}\right)= a_{x}b_{x}+a_{y}b_{y}$ (expresia analitica a produsului scalar).
Acum doi vectori nenuli $latex \vec{a}=a_{x}\vec{i}+a_{y}\vec{j}$ si $latex \vec{b}=b_{x}\vec{i}+b_{y}\vec{j}$ sunt perpendiculari daca si numai daca $latex a_{x}b_{x}+a_{y}b_{y}=0$
Iar cosinusul unghiurilor a doi vectori in functie de coordonatele acestora este $latex \cos{\widehat{\vec{a}, \vec{b}}}=\frac{a_{x}b_{x}+a_{y}b_{y}}{\sqrt{a^{2}_{x}+a^{2}_{y}}\cdot \sqrt{b^{2}_{x}+b^{2}_{y}}}$
Daca stim coordonatele a doua puncte putem afla mai usor distanta dintre doua puncte.
Teorema. Fie $latex A\left(x_{1}, y_{1}\right), B\left(x_{2},y_{2}\right)$ puncte in reperul cartezian $latex \left(O,\vec{i}, \vec{j}\right)$
Atunci $latex AB=\sqrt{\left(x_{2}-x_{1}\right)^{2}+\left(y_{2}-y_{1}\right)^{2}}$
Teorema cosinusului. Intr-un triunghi ABC au loc egalitatile $latex AB^{2}=AC^{2}+BC^{2}-2\cdot AC\cdot BC\cdot\cos C$
Sau
$latex BC^{2}=AB^{2}+AC^{2}-2\cdot AB\cdot AC\cdot\cos A$
Sau $latex AC^{2}=AB^{2}+BC^{2}-2\cdot AB\cdot BC\cdot \cos B$
Teorema sinusurilor. Intr-un triunghi oarecare au loc egalitatile $latex \frac{BC}{\sin A}=\frac{AC}{\sin B}=\frac{AB}{\sin C}=2R$ unde R este raza.
Prezentam anumite exercitii prin care aplicam notiunile prezentate mai sus:
1) Sa se determine $latex m\in R$ pentru care vectorii a, si b sunt perpendiculari:
a) $latex \vec{a}=2\vec{i}+\vec{j}, \vec{b}=\left(m+1\right)\vec{i}+2\vec{j}$
Observam ca vectorii sunt exprimati sub forma analitica.
Astfel vectorii a si b sunt perpendiculari daca
$latex 2\cdot\left(m+1\right)+1\cdot 2=0\Rightarrow 2m+2+2=0\Rightarrow 2m+4=0\Rightarrow m=\frac{-4}{2}=-2$
$latex \vec{a}=\left(m^{2}+3\right)\vec{i}+m\vec{j}, b=\vec{i}-4\vec{j}$
Astfel punem conditia ca $latex \left(m^{2}+3\right)\cdot 1+m\cdot\left(-4\right)=0\Rightarrow m^{2}+3-4m=0\Rightarrow m^{2}-4m+3=0$
Observati ca am obtinut o ecuatie de gradul al II-lea.
Astfel calculam Delta $latex \Delta =\left(-4\right)^{2}-4\cdot 1\cdot 3=16-12=4$
Deci $latex m_{1}=\frac{4+\sqrt{4}}{2\cdot 1}=\frac{4+2}{2}=\frac{6}{2}=3$
Dar si $latex m_{2}=\frac{4-\sqrt{4}}{2\cdot 1}=\frac{4-2}{2}=\frac{2}{2}=1$
Deci $latex m\in\left\{1,3\right\}$
2) Fie ABC un triunghi. Sa se arate ca $latex \vec{AB}\cdot\vec{AC}+\vec{BA}\cdot\vec{BC}+\vec{CA}\cdot\vec{CB}=\frac{1}{2}\left(a^{2}+b^{2}+c^{2}\right)$
Demonstratie:
Daca aplicam relatia lui Chasles obtinem ca:
$latex \vec{BC}=\vec{BA}+\vec{AC}\Rightarrow \vec{BC}=-\vec{AB}+\vec{AC}\Rightarrow \vec{BC}=\vec{AC}-\vec{AB}$
Daca ridicam relatia de mai sus la patrat obtinem:
$latex \vec{BC}=\vec{AC}-\vec{AB}|^{2}\Rightarrow \vec{BC}^{2}=\left(\vec{AC}-\vec{AB}\right)^{2}\Rightarrow \vec{BC}=\vec{AC}^{2}-2\vec{AB}\cdot\vec{AC}+\vec{AB}^{2}\Rightarrow 2\cdot\vec{AB}\cdot\vec{AC}=\vec{AC}^{2}+\vec{AB}^{2}-\vec{BC}^{2}\Rightarrow 2\cdot \vec{AB}\cdot\vec{AC}=b^{2}+a^{2}-c^{2}\Rightarrow \vec{AB}\cdot\vec{AC}=\frac{1}{2}\left(b^{2}+a^{2}-c^{2}\right)$(1)
Analog pentru $latex \vec{BA}\cdot\vec{BC}=\frac{1}{2}\left(a^{2}+c^{2}-b^{2}\right)$(2)
Dar si $latex \vec{CA}\cdot\vec{CB}=\frac{1}{2}\left(c^{2}+a^{2}-b^{2}\right)$(3)
Din (1), (2) si (3) obtinem $latex \vec{AB}\cdot \vec{AC}+\vec{BA}\cdot\vec{BC}+\vec{CA}\cdot\vec{CB}=\frac{1}{2}\left(b^{2}+a^{2}-c^{2}\right)+\frac{1}{2}\left(c^{2}+b^{2}-a^{2}\right)+\frac{1}{2}\left(c^{2}+b^{2}-a^{2}\right)=\frac{1}{2}\left(b^{2}+a^{2}-c^{2}+c^{2}+b^{2}-a^{2}+c^{2}+a^{2}-b^{2}\right)=\frac{1}{2}\left(b^{2}+c^{2}+a^{2}\right)=\frac{1}{2}\left(a^{2}+b^{2}+c^{2}\right)$
3) Sa se determine unghiul vectorilor:
$latex \vec{a}=2\vec{i}-\vec{j},\vec{b}=\vec{i}+2\vec{j}$
Ca sa afla unghiul vectorilor folosim formula:
$latex \cos\widehat{\left(\vec{a},\vec{b}\right)}=\frac{a_{x}\cdot b_{x}+a_{y}\cdot b_{y}}{\sqrt{a_{x}^{2}+a_{y}^{2}}\cdot\sqrt{b_{x}^{2}+b_{y}^{2}}}=\frac{2\cdot 1+\left(-1\right)\cdot 2}{\sqrt{2^{2}+\left(-1\right)^{2}}\cdot\sqrt{1^{2}+2^{2}}}=\frac{2-2}{\sqrt{4+1}\cdot\sqrt{1+4}}=\frac{0}{\sqrt{5}\cdot\sqrt{5}}=\frac{0}{5}=0$
deci obtinem ca
$latex \cos\widehat{\left(\vec{a},\vec{b}\right)}=0$
De unde obtinem ca $latex cos \frac{\pi}{2}=0\Rightarrow m\left(\widehat{a,b}\right)=\frac{\pi}{2}=90^{0}$
Deci masura unghiului dintre cei doi vectori este de $latex 90^{0}$